Lad være med at løbe lige efter du har født

Det tager et helt år førend din bækkenbund er kommet sig fuldstændig –  førend bindevævet er rigtig stift igen. Og det tager et halvt år førend det er rigtig godt. Af den grund venter man også med at foretage operationer for opsyning af underlivet før tidligst et halvt år efter fødsel og på Skejby vil de først operere 1 år efter for at være sikker på det holder.Lige efter fødslen er bækkenbund, bindevæv og nerveforsyning til bækkenbunden ikke i god stand, hvilket er den hyppigeste årsat til urininkontinens. Og urininkontinens lige efter en fødsel skal tages meget højtideligt. Forskning viser, at er du ikke tæt 3 måneder efter din fødsel, så er der 91 procent sandsynlighed for at være utæt resten af livet (Lars Viktrup). Derfor skal du passe på ikke at overbelaste bækkenbund, bindevæv og nerveforsyning med løbetræning, men sætte fokus på knibe- og grundøvelser. Samt kombinere det med gåture med din baby og kontrolleret opstrammende øvelser.

Når du lige har født og kroppen skal komme sig herunder ikke mindst bækkenbunden, så vil jeg klart anbefale at holde igen med løbetræningen. Og det er ikke forbi jeg ikke opfordrer dig til ikke at bevæge dig. Du skal bevæge dig hver dag og gerne begynde med opstrammende og styrkende træning, når overskuddet er der. Men det er ikke godt for bækkenbunden at få de mange stød, som den får under løbetræning. Jeg startede med mine knibeøvelser lige efter jeg havde født. Og efter min anden og trejde fødsel havde jeg ret god kontakt fra starten. Og har haft kontinuerlig fokus på at øge min styrke med grundøvelserne og som en del af øvelserne i træningsprogrammet. 7 måneder efter jeg havde født her trejde gang havde jeg en mindre god oplevelse. En af mine løbetrænere var blevet syg og jeg var utagelsesvis nød til at afløse ham for, at folk ikke kom forgæves til træning. Det almindelige løb gik fint. Følte mig stærk nok i bækkenbunden til det almindelig løb. Undervejs laver vi intervalløb og beder deltagerne gå sammen to og to og spurte alt, hvad de kunne. En af de mandelige kunder manglede en makker og jeg sprang selv til. Og konkurrencemenneske som jeg er tænkte jeg ved mig selv, at jeg heller vil give mig selv 110 procent end at lade ham overhale mig. Ingen problemer for mine muskler eller min kondition, men det var det for min bækkenbund. At løbe i medium tempo havde som sagt ikke været noget problem, men at give sig selv til maksimum og lidt mere til var en for stor belastning for min bækkenbund og jeg kunne mærke, jeg ikke kunne holde på urinen. Og i flere dage efter kunne jeg mærke min bækkenbund var svækket. Jeg havde sværer ved at holde tæt. Nu var den spurt ikke et eksempel på mit træningsprogram, men mit arbejde. Men blot for at give et eksempel på, hvad du IKKE skal gøre. Det svækker din bækkenbund, hvis du starter for hårdt ud. Har mødt kvinder, der fortæller de løber med et bind på, forbi de ved de kommer til dryppe, men de forsætter med at løbe alligevel. Igen kan jeg kun sige, at det er decideret dumt, for det gør din i forvejen svage bækkenbund svagere.


Skriv et svar