Kostvejledning efter fødsel – egentlig nej!

Da jeg fødte Sebastian mistede jeg en del blod. Dvs. det var reelt først efter fødslen, da moderkagen blev fjernet mekanisk. Jeg var derfor indlagt en dag.

Første gang sundhedsplejersken var på besøg, fortæller hun mig vigtigheden af, at jeg dagligt og gerne flere gange om dagen spiser grønne grønsager for at få jern. Jeg smiler og nikker. Jeg ved godt, at der er jern i broccoli, spinat og andre grønne grønsager. Og at en rød bøf i den henseende også er rigtig godt. Sundhedsplejersken er en meget sød dame og jeg svarer hende ikke igen. Men smiler og nikker som sagt sammentyggende til hendes anbefalingen om, at jeg flere gange dagligt skal spise grønne grønsager.

Selvom at det er mit 3. barn, så er det stadig meget krævende, at blive mor og tage vare på et nyt lille væsen 24-7. Jeg synes jeg har et fint overskud selvom jeg lige er blevet mor. Men NEJ jeg har ikke tid eller overskud til, at snitte eller hakke grønsager og salater. Og jeg tænker ved mig selv og min faglighed i forbindelse med de anbefalinger jeg skal give i min kommende bog – hvem har det. Om aftenen når familien er hjemme får vi altid grønt. Når jeg får grønt i løbet af dagen er det gulerødder, cherry tomater eller agurk. Noget der er let og hurtigt at spise på farten. Ellers bliver det frugt som let kan indtages med den ene hånd. Jeg har også dage, hvor jeg laver omelet eller får blødkogt æg. Men ikke alle mine dage er perfekte – hvilket jeg synes er normalt som nybagt mor og det budskab jeg gerne vil have frem. Det på billede er et godt eksempel.

Nogle gange går der lang tid mellem mine måltider fordi dagens program handler om en anden end mig. Så ender det med, at jeg er rigtig sulten. Skal det gå hurtigt snupper jeg to rugbrødsmadder. Det spiste jeg både til morgenmad og frokost i går.

Jeg sidder og skal i gang med det kapitel i bogen som omhandler kosten efter fødsel. Og det er ingen sag, at komme med sunde forslag, der indeholder de rigtige næringsstoffer og tilgode ser amningen for dem som ammer.

Hvis jeg tager udgangspunkt i de kvinder, der opsøger mig for hjælp efter fødsel, så ønsker 9 ud af 10, at tabe sig. Hvilket det jeg skriver selvfølgelig skal tilgodese. Jeg laver derfor en plan og nogle forslag til hurtige nemme løsninger.

Men det jeg gør nu er faktisk, at gå helt frem forrest i bogen til den indledende tekst og ikke mindst til den tekst som skal stå på bagsiden af bogen og den tekst, der generelt skal sælge bogen og det budskab, som jeg ønsker at formidle. Mit brændende ønske er, at kvinder træner og bevæger sig under deres graviditet. Det halver genoptræningstiden efterfølgende. Bækkenbund, mave og kroppen generelt er meget meget nemmere at træne – dvs. genoptræne, når du har en fornuftig grundform og lige har arbejdet med din muskulatur og den ikke har haft pause i 9 måneder eller længere. Og ikke mindst vil det også minimere antallet af kilo du tager på.

Når jeg skriver træning tænker jeg ikke på hård atlettræning, men på daglige gåture og konservative øvelser, som kan laves sikkert af alle kvinder, uanset om de har trænet før de blev gravide. Øvelser som jeg har lagt eksempler op af på bloggen her og som bliver afbilledet i den kommende bog.

At du ikke tager unødigt mange kilo på, som du skal smide igen efter du har født. Og at du har lettere ved, at genoptræne bækkenbund og mave gør ganske enkelt dit liv lettere. Og det mener jeg virkeligt.

At blive mor er overvældende på alle planer. Både følelsesmæssigt, fysisk, familiemæssigt og ikke mindst i forhold til tid. Uanset om det er dit 1. 2. 3. eller 4. barn kræver det meget af dig. Enten er det hele nyt for dig, fordi det er dit første barn, eller også har du en ny født og et eller flere andre børns behov som også skal varetages og tilgodeses. Vaner og rutiner i familien ændres. Eksempelvis er det pt farmand i vores familie som henter og bringer de større børn og som tager alle timerne på fodboldbanen. Vi plejer at skiftes.

Dertil kommer parforholdet. Og sexlivet ikke mindst. At genfinde sin krop igen som kvinde. Og som kvinde i relation til sin mand. Og alt dette med en baby ved brystet og afbrudt søvn. Skal der så også en kostplan og kalorierestriktion ind i dette puslespil, fordi man skal/vil tabe sig, så er der endnu en udfordring. Og som sagt synes jeg, at jeg har udfordinger nok og det er uden, at skulle tabe mig.

Mit budskab er, at tiden som nybagt mor gerne skal nydes i fulde drag, og at holder man sig i gang under graviditeten, så er der reelt mere frihed efterfølgende. Jeg skriver dette, fordi jeg vejleder så mange kvinder efter de har født, som er kede af de kilo som de har taget på og ikke er glade for deres kroppe, som de var før de blev gravide. Jeg synes det er ærgerligt fordi det meget nemt kan undgås ved, at holde sig i gang og have et fornuftigt forhold til indtaget af mad.

Den nat jeg var indlagt på Riget efter fødslen gik jeg med Sebastian hen til en anden afdeling for at spise morgenmad. Jeg gik som om jeg havde skidt i bukserne, fordi mit bækkenet (knoglerne) var så ømt. Jeg kunne aktivere bækkenbunden, men kunne mærke den var svag. Når jeg nøs tissede jeg lidt i bukserne. Havde det lidt som om min krop havde fået tæsk, fordi fødslen var hård. Da jeg gik med mig selv hen af gangen og skubbede Sebastian foran mig, smilte jeg ved mig selv, for jeg så sjov ud med den store ble og den lidt gakkede gangart. Og netop der tænkte jeg, at udover det beskrevet, så lignede min krop sig selv, bare med en rundere mave. Jeg husker følelsen af overvældende lykke for min lille nye baby, men også den følelse jeg har beskrevet i teksten her. At dertil vil jeg gerne bringe så mange kvinder som muligt, så de undgår at skulle gøre livet som nybagt mor hårdere og mere udfordrende end det allerede er.

 

 

 

 


Skriv et svar