Hvordan er din søvn som nybagt mor?

Det har jeg lige analyseret på mig selv. Og til min store overraskelse, så sover jeg mere end jeg umiddelbart troede. Også selvom Sebastian vækker mig i løbet af natten for at få mælk. Det fik mig til at smile, da det ofte også er det jeg oplever hos mine kunder, når jeg analyser deres søvn og bevægelse. At det man tror sker reelt ikke er det som sker. Men at følelsen er noget andet, end det der objektivt finder sted.

Grunden til, at jeg fik ideen om, at måle min søvn var pga. at farmand hævede, at han også var vågen om natten. Det var ikke helt min oplevelse. Jeg følte ikke han vågnede, når Sebastian vågnede. Han reagerede i hvert fald ikke, når jeg bad ham om hjælp. Det har vi grint en del af. Så jeg tog to døgnrytme målere med hjem fra job som vi tog op på armene hver aften i en hel uge.

Resultatet blev 7 døgns søvnkurver som du kan se udsnit af på billede. Her kan man præcist se, hvornår jeg sover, bliver vækket, og længden af de forskellige søvn cirkler.

Konklusionen var at jeg sover 78 procent af den tid jeg ligger ned. Det hedder søvneffektivitet. Det er et nøgletal, når man evaluerer søvnen. Søvneffektiviteten skal gerne være over 80, hvormed søvnen ikke er for afbrudt. At min ligger på 78 procent er rigtig flot, når Sebastian næsten er nyfødt.

Jeg ligger i gennemsnit ned i 8.28 time per nat og har gennemført søvn i 6.36 time, hvilket er rigtig godt, da vi gerne skal sove 6.30 time per nat for, at holde kroppen sund. Det gode er, at Sebastian sover rigtig godt i timer før og efter midnat, så jeg får min dybe fysiologiske søvn. Og det er først ud på morgenen, at han vågner hyppigt.

Allans søvneffektivit lå på 94,5 procent. En perfekt søvn er med en søvneffektivitet på 95 procent, så det er super flot. Allan sover for lidt, men når han sover, sover han eksemplarisk uden at vågne, når Sebastian giver lyd fra sig.

Bad Peter Lund Madsen se kurverne igennem og hans kommentar var:

“Både du og Allan er gode sovere og du kommer så let igennem det fordi du næsten hver nat har lange ubrudte perioder med søvn og så er du god til at passe dine sengetider 🙂
Det ser meget fornuftigt ud. og Allan er da supersover”
Mit gode råd er, at gå tidligt i seng. På den måde kan du som nybagt mor kompensere for den afbrudte søvn. Og med tidligt mener jeg omkring kl. 22.

2 kommentarer

  • Tina

    maj 30, 2017

    Hej Lotte
    Spændende indlæg. Må man spørge hvornår du så går i seng og hvornår du står op? 🙂
    Vh Tina

    Svar
    • admin

      maj 31, 2017

      Hej Tina.

      Jeg går i seng senest kl. 22 (prøver på). Og det gør som sagt, at jeg reelt får nok søvn (over de 6,5 time), selvom jeg bliver vækket. Min oplevelse/følelse var en anden, da den lille jo vækker mig nogle gange.
      Min bedre halvdel går normalt senere i seng pga arbejde. Det har vi talt om, da det ikke er så hyggeligt, når vi ikke går i seng på samme tid. Derfor prøver han også, at gå i seng kl 22, og så stå meget tidlig op for at sidde ved computeren.

      kh Lotte

      Svar

Skriv et svar