Et godt morgenmåltid er en god start på dagen

I går lagde jeg billede op af to blødkogte æg og beskrev, at der bliver vendt op og ned på rutinerne, når man bliver Mor.

I takt med, at dagene går lærer i hinanden at kende og nye rutiner indfinder sig. Så snart du har overskud er et godt råd, at lægge vægt på, at starte dagen med et godt morgenmåltid sat sammen som på billede her.

Der er to spejlæg, kiwi, melon, ananas og to skriver ristet brød, som jeg smurte smør på. Dertil lidt juice med fiskeolie. Tidligere på morgenen et stort glas vand og en jerntablet og en C-vitamin. Forsætter med det her efter graviditeten, da jeg mistede en del blod under fødslen. Og ikke mindst en god kop te til at fuldende det perfekte måltid:)

Når du bliver vækket flere gange om natten og ammer – oplever jeg – at det leder til mere sult. Den fragmenterede og manglende søvn leder også til øget sukkertrang. Derfor anbefaler jeg, at du lægger vægt på, at starte dagen, så optimalt som muligt med et forholdsvis stort morgenmåltid med både protein (gerne æg, da de mætter rigtig godt), frugt eller grønt og noget kulhydrat i form af brød eller grød, så du opnår en høj grad af mæthed. Når du er rigtig mæt, så har du mindre trang til søde sager. Og det er afgørende, at komme godt fra start, så sulten og trætheden ikke tager over op af formiddagen, og du ender med, at spise noget mindre sundt.

Jeg anbefaler altid, at sidde ned og spise i ro og mag. At nyde og smage måltidet. Nød virkelig måltidet på billede her, da jeg var virkelig sulten. Men jeg indtog det absolut ikke langsomt. Det er igen en Mor ting. Når man lige har en ledig stund, så handler det om, at være effektiv. Sebastian sov. Jeg var i bad, ordnede vasketøj, ryddede op, og så skulle jeg spise. Og kunne høre han var ved at vågne, så det blev indtaget forholdsvis hurtigt. Men var mæt mange timer efter:)


Skriv et svar