Behøver jeg at lave aktiveringsøvelser for bækkenbund og mave, hvis jeg har fået kejsersnit?

Ikke kun en vaginal fødsel, men også selve graviditeten med den øgede tyngde på bækkenbunden kan lede til en svag bækkenbund. Så selvom du har fået kejsersnit, skal bækkenbunden stadig have opmærksomhed. Jeg har haft flere kvinder i mine hænder, der efter tvillingegraviditeter og en stor vægtøgning har haft udfordringer med at holde på vandet, selvom børnene blev taget ved kejsersnit. Jeg oplever ofte kvinder, der har fået kejsersnit, som får udfordringer med ryggen – igen fordi de ikke føler samme behov for genoptræning som efter en vaginal fødsel. Nu har jeg født vaginalt alle tre gange, og følelsen af, at kroppen ”står åben” forneden giver et helt naturligt incitament til at gå i gang med genoptræningen. De kvinder, jeg vejleder, som har fået kejsersnit, beskriver, at arret i ugerne efter kan gøre ondt, hvorfor de af gode grunde ikke påbegynder aktiveringsøvelserne for maven. Og når arret så er helet fint op, så kan udfordringen være, at der dannes arvæv. Arvæv er når arret hænger fast i bindevævet. Det ses ofte ved, at huden og fedtet over arret ligesom falder udover. Dette ser jeg også hos slanke kvinder. Et kejsersnit er et kirurgisk indgreb, som vil kunne danne arvæv. Arvævsdannelse kan resultere i mindre fleksibilitet, dårligere rekrutteringsevne og dermed mindre kraft i musklen. Har du fået kejsersnit, skal du holde øje med, om dit ar er rødt, hævet og gør ondt ved berøring. Og om det føles eller ser ud, som om det sidder fast i bindevævet og ikke bare er en streg i/på selve huden, der flytter sig med, når du bevæger dig og bruger dine mavemuskler. Er du det mindste i tvivl, så få din læge til at tjekke dit ar, når du er til 8-ugersundersøgelse, eller når din baby skal vaccineres. Så slår du to fluer med et smæk.

Grunden til, at det er relevant er at tjekke arret, er, at det kan reducere din evne til at rekruttere, det vil sige fange dine mavemuskler, hvilket på sigt kan lede til lændesmerter, fordi musklen ikke kan udføre sit stabiliserende arbejde i at holde din ryg. Det kan blive sværere for dig at træne din mave så pæn og flad, som før du blev gravid. Så der er flere gode grunde til at sikre sig, at du ikke har dannet arvæv, når du har fået kejsersnit, og til at tage fat på de grundøvelser, der har til formål at lade dig genvinde kontrollen over musklerne, ligesom hvis du havde født vaginalt.


Skriv et svar