Browse Måned

april 2018

Knibeøvelser er ikke kun for kvinder – læs med her

Sidder og knokler løs på gravid og efterfødselsbogen og rydder i den forbindelse op i kilder og undersøgelser jeg henviser til i bogen og faldt lige over denne her, som jeg ikke bruger i bogen, men som jeg lige vil dele med dig her en lørdag eftermiddag. Undersøgelsen vil kunne overbevise dig om, at du med fordel kan inddrage din mand i din træning af bækkenbunden:)

Vidste du at blev knibeøvelser opfundet som metode til at reducere hæmorider hos mænd. Først senere blev knibeøvelser indført hos kvinder som teknik til at genvinde styrke i bækkenbunden efter fødslen.

Målet med undersøgelsen er at vurdere patienter med tidlig sædafgang, der har gennemgået en behandling der involvere 1)bevidstheden om bækkenbundens muskler 2) at lære timingen af udførelse og opretholdelse af sammentrækningen af bækkenbundsmusklerne og fornemmelsen af præorgasmisk fase 3)bækkenbunds reahabilitering.

78 patienter deltog, og alle med livslang præ af for tidlig sædafgang. Patienterne blev informeret om bækkenbundens rolle, de blev undervist i at udføre og vedligeholde kontraktionen i bækkenbunden.

Dette for at forbedre bevidsthenden og udholdendheden i bækkenbundsmuskulaturen.

Patienterne blev behandlet med rehabilitering af bækkenbunden, hovedsagtligt biofeedback, derudover også bækkenbundsøvelser og i nogle tilfælde elektrostimulation.

Træningen stod på i 2-6 måneder og 54% gennemførte.

Disse patienter lærte at kunne udskyde erektionsrefleksen og en gruppe på 26 patienterer steg fra at kunne holde den på 2 min til 10 min. De bedste resultater forekom hos patienter i halderenden under 35 år, hvor der var en framgang på 65%.

Pera, G. La, 2014. Awareness and timing of pelvic floor muscle contraction , pelvic exercises and rehabilitation of pelvic floor in lifelong premature ejaculation : 5 years experience. , pp.123–125.

Vægttab og amning

Lige efter fødslen anbefales det, at have et let energioverskud til amningen er etableres. Ikke et stort energioverskud, hvilket ikke leder til en større produktion, men et let energioverskud. Dvs. at indtil du har etableret amningen, skal du spise lidt flere kalorier end du forbrænder. Herunder skal det også nævnes, at mælkeproduktionen også er påvirkelig af stress-hormon, amme teknik mm, så der er flere faktorer, der spiller ind på en veletableret amning end energiindtaget alene. Når amningen er etableret rådes ej heller til stort energioverskud. Det er på ingen måde nødvendigt. Barnet tager, hvad der er brug for og morens depoter tæres. Som vi netop ser som eksempelvis på det afrikanske kontinent, hvor kvinderne er i stand til, at amme deres børn selvom de er undervægtige.

Når amningen er etableret kan du godt spise mindre end du forbrænder. Og her anbefaler jeg ikke, at du begynder på en faste kur, men at du spiser helt almindelig mad i fornuftige mængder. Og helt konkret anbefaler jeg, at du skaber et kalorieunderskud på ca. 500 kalorier. Alt efter hvor aktiv du er og hvor meget du vejer. Jo mere du vejer jo mere forbrænder du under bevægelse, da det koster energi, at bære kroppen rundt. Også selv om det er fedt. Mange tror kun, det kun koster kalorier, at bære kroppen under aktivitet, hvis det er muskler, men det er den total vægt, der er bestemmende for, hvor meget du forbrænder.

Har fundet en interessant undersøgelse foretaget på 40 kvinder om netop dette emne. Overvægtige kvinder med for højt BMI blev delt op i to grupper. Begge grupper fulgte et 10 ugers kostprogram med restriktiv kalorieindtag på 500 kalorier per dag (ingen under 1.800 kalorier per dag). Den ene gruppe fulgte primært kostplanen og måtte ikke træne mere end en gang om ugen. Og den anden gruppe trænede 4 gange om ugen i 45 minutter på løbebånd med en intensitet med op til 85 procent af deres maksimum. Konklusionen var, at kvinderne der både holdt kosten og trænede tabte flest kilo og i sammenligning med kontrolgruppen, der kun holdte madplanen, var der ingen forskel i vægtstigningen hos børnene. Konklusionen er således, at en mindre kalorierestriktion kombineret med træning ikke ser ud til, at nedsætte mælkeproduktionen.

”The Effect of Weight Loss in Overweight, Lactating Women on the Growth of Their Infants”, Cheryl A. Lovelady, Ph.D., Kimberly E. Garner, M.S., Kerri L. Moreno, M.S., and John P. Williams, M.S. Februar 17, 2000. New England Journal of Medicine 2000; 342:449-453