Browse Måned

april 2017

Et godt morgenmåltid er en god start på dagen

I går lagde jeg billede op af to blødkogte æg og beskrev, at der bliver vendt op og ned på rutinerne, når man bliver Mor.

I takt med, at dagene går lærer i hinanden at kende og nye rutiner indfinder sig. Så snart du har overskud er et godt råd, at lægge vægt på, at starte dagen med et godt morgenmåltid sat sammen som på billede her.

Der er to spejlæg, kiwi, melon, ananas og to skriver ristet brød, som jeg smurte smør på. Dertil lidt juice med fiskeolie. Tidligere på morgenen et stort glas vand og en jerntablet og en C-vitamin. Forsætter med det her efter graviditeten, da jeg mistede en del blod under fødslen. Og ikke mindst en god kop te til at fuldende det perfekte måltid:)

Når du bliver vækket flere gange om natten og ammer – oplever jeg – at det leder til mere sult. Den fragmenterede og manglende søvn leder også til øget sukkertrang. Derfor anbefaler jeg, at du lægger vægt på, at starte dagen, så optimalt som muligt med et forholdsvis stort morgenmåltid med både protein (gerne æg, da de mætter rigtig godt), frugt eller grønt og noget kulhydrat i form af brød eller grød, så du opnår en høj grad af mæthed. Når du er rigtig mæt, så har du mindre trang til søde sager. Og det er afgørende, at komme godt fra start, så sulten og trætheden ikke tager over op af formiddagen, og du ender med, at spise noget mindre sundt.

Jeg anbefaler altid, at sidde ned og spise i ro og mag. At nyde og smage måltidet. Nød virkelig måltidet på billede her, da jeg var virkelig sulten. Men jeg indtog det absolut ikke langsomt. Det er igen en Mor ting. Når man lige har en ledig stund, så handler det om, at være effektiv. Sebastian sov. Jeg var i bad, ordnede vasketøj, ryddede op, og så skulle jeg spise. Og kunne høre han var ved at vågne, så det blev indtaget forholdsvis hurtigt. Men var mæt mange timer efter:)

Graviditetsudløst diabetes af børnelæge Anne Sofie Blaabjerg

Graviditetsudløst diabetes (GDM) er den hyppigste medicinske komplikation ifm. graviditet, og angives i nogle studier til at ramme op mod 14 % af gravide.

Tilstanden skyldes, at der stilles større krav til kroppens stofskifteprocesser i graviditeten, hvor der er behov for en yderligere insulinproduktion ift. normaltilstanden. Hvis kroppen ikke kan producere denne mængde insulin, transporteres sukkeret ikke fra blodet og ind i cellerne, og man får højt blodsukker.

Tilstanden er som oftest symptomløs, men kan have både umiddelbare og langsigtede konsekvenser for mor og barn, derfor er der indført et screeningsprogram.

Risikofaktorer i forhold til udvikling af GDM er i prioriteret rækkefølge:

  1. GDM i tidligere graviditet
  2. Udskillelse af sukker i urinen
  3. Overvægt hos mor inden graviditeten (BMI over 27)
  4. Familiær forekomst af diabetes (bedsteforældre, forældre, søskende og børn)
  5. Tidligere fødsel af barn over 4500 gr

Såfremt man har risikofaktor 1 eller 2 sammen med 2 af 3, 4, 5 undersøges man allerede i graviditetsuge 14-20. Ved normalt resultat foretages testen igen i uge 28-32, hvor kvinder med risikofaktor 3, 4 eller 5 ligeledes undersøges.

Undersøgelsen er enkel, man drikker 75 gr sukker opløst i 3 dl vand, og får efter 2 timer målt sit blodsukker. Det er forventet, at kroppen kan producere insulin nok til at få blodsukkeret ned under 9. Hvis blodsukkeret er over 9, har man GDM.

Behandlingen af GDM er primært kostintervention, da tilstanden kan sammenlignes med type 2 diabetes (gammelmandssukkersyge). Man får udleveret et blodsukkerapperat, hvor man skal kontrollere sit blodsukker flere gange dagligt for at sikre kostomlægningen har effekt, alternativt må der opstartes insulinbehandling. Der foretages ambulante kontroller af mor med 1-4 ugers mellemrum, og barnet UL-scannes med 2-4 ugers interval for at se barnets vækst.

Ud fra børnelægens synspunkt er tilstanden håndterbar men ikke ønskværdig. Problemerne er, at børnene, grundet det høje BS som de får tilført, har abnorm tilvækst, og ofte ender med at blive meget store. Deres fedtfordeling er ligeledes anderledes, idet de har meget fedtvæv på ryggen og omkring skuldrene, et i forvejen bredt punkt på barnet, som kan besværliggøre passagen i fødselskanalen og ultimativt kan medføre at barnet sidder fast (skulderdystoci). Ud over fødselskomplikationerne, har barnet selv opreguleret sin insulinproduktion grundet det høje blodsukker, og når barnet fødes og denne tilførsel fra mor ophører, er barnet nu i stedet for i risiko for lavt blodsukker, idet insulinproduktionen er langt højere end barnets behov. Dette problem prøver man at imødegå ved at give barnet modermælkserstatning kort efter fødsel og kontrollere blodsukkeret efterfølgende.

Tidligere var det opfattelsen at GDM kun var relateret til graviditeten og at man bagefter var rask. Man ved dog nu, at kvinder med GDM er i langt større risiko for at udvikle regelret type 2 diabetes senere i livet, og man tilbyder derfor fornyet belastningstest 3-4 måneder efter fødslen og herefter med 1-2 års intervaller.

Hvis man gerne selv vil nedsætte sin risiko for GDM bør man holde et normalt BMI forud for sin graviditet, og derudover bibeholde gode kost og motionsvaner under graviditeten, da det har positiv effekt på stofskiftet og nedsætter insulinbehovet generelt.

 

 

 

 

 

Ingen faste måltider de første 14 dage som nybagt Mor

Selvom det er mit barn nummer 3, havde jeg helt glemt, hvordan det er, når der kommer en lille guldklump og fuldstændig vender op og ned på hverdagen og dens rutiner.

Hans behov er i centrum og ens egne er fuldstændig i baggrunden. En fantastisk følelse og netop essensen af, at blive Mor.

Mine brystvorter har været forholdsvis medtaget de første 14 dage. Sådan har det også været med de andre børn. Også selvom jeg gør som anvist og de får godt fat, ja – så skal huden lige hærdes. Og det tager ca. 14 dage, at få hård hud på brystvorterne:)) Som med de andre børn, har det uden at overdrive gjort møj ondt, men har holdt ud, da jeg af erfaring ved det bliver bedre efter de to første uger. Jeg har grædt flere gange under amningen til han lige fik suttet hul på såret. Det ledte til en rigtig god samtale med min 14årige datter. Hendes reaktion var: “Hvis det gør så ondt, hvorfor stopper du så ikke bare, og giver ham flaske i stedet for”. Forklarede hende, at jeg også havde grædt, da jeg ammede hende og hendes lillebror. At det vil gå over, og at lillebror græder, fordi han er sulten og det vejer tungere, at han får mad og ro, end at det gør ondt, at lægge ham til. Hun sagde intet, men sad bare og kiggede på mig. Det var så fint, for hendes manglende ord var fordi, det ramte noget i hende. En meget fin stund i moderskabet:))

At få spist selv har været noget af en udfordring de første 14 dage. Han vil gerne ligge ved brystet. Mit bækken gjorde ondt og var derfor ikke så mobil. En aften havde Far-mand lavet virkelig lækkert mad, og lige da han satte det på bordet ville Sebastian have bryst. Resultat var, at jeg ammede og de andre spiste. Og jeg spiste halvkoldt mad noget senere.

Ellers er det nemt, at spise når det laves af andre og serveres i sofaen. Den model er god:)) Udfordringen er, når man efterlades alene, når de andre tager på fodboldbanen. Har som på billede kogt to æg til mig selv, som en del af morgenmaden og har flere gange ikke fået dem spist alligevel. Blødkogte æg skal spises mens de er varme. Og de er svære at spise med kun en arm fri.

Rutinerne kommer nærmere dag fra dag i det Sebastian og jeg lærer hinanden at kende. Alt er godt:)

Dagens aktivitet de første 14 dage efter fødslen var et brusebad

Og – det brusebad føltes himmelsk:)

Nu er det lang tid siden jeg fødte mit andet barn. Rent faktisk hele 9 år side. Husker tydeligt fødslen, men må nok erkende, at jeg har glemt, hvor udmattet man føler sig bagefter.

Jeg synes virkelig min krop er stærk, men må erkende, at jeg de første 14 dage efter fødslen har følt mig kørt over både fysisk og psykisk. Jeg har været helt vild glad og meget, meget rørt over min dejlige nyfødte dreng. Men har virkelig haft det som om, jeg har fået tæsk. En følelse jeg har haft generelt i hele kroppen og dernæst i mit bækken, da Sebastian som Benjamin blev taget med sugekop. Har begge gange kunne mærke bækkenet har givet sig, når de er blevet trukket ud. Fik anvist at ligge ned de første 14 dage, og det har jeg gjort. Har haft ondt på skambenet (symfysen) og når jeg har gået har jeg kunne mærke det i bækkenet bagpå over lænden (SI-leddene). En dag i påsken spurgte familien om jeg ikke ville med ud og gå og tænkte jeg gerne vil med de andre. Meget, meget dårlig ide! Efter at have gået bare 15 minutter fik jeg virkelig ondt i bækkenet, og det var grædende jeg returnede til sofaen.

Så jeg tager den med ro. Alt det med gåture med barnevognen, som jeg havde glædet mig så meget til, må vente lidt. Det er som sagt kun blevet til en kort lille tur.

Så både bækkenet og bækkenbunden får mere ro inden jeg går i gang. Der er fokus på ro, amning, hygge og i forhold til træning, så går jeg dagligt efter, at lave 5 x 10 knibeøvelser fordelt over dagen. Og de kan laves liggende i sofaen.

Og når træningen går i gang igen, så bliver det med udgangspunkt i netop bækkenet og bækkenbunden. Dernæst at tone og styrke maven. Ballerne fordi jeg pt kun sidder på dem. Tænker de bliver en del fladere af det:) Og så ikke mindst ryggen, som jeg oplever let kan blive lidt spændt, når jeg ammer og bærer rundt på Sebastian.

 

Hej-hej mavemuskler – øvelse du kan lave lige efter du har født

Træningen starter der, hvor du sluttede som højgravid med denne grundøvelse, der sætter mavemuskler og bækkenbunden i fokus. Laver 50 mave og bækkenbundsøvelser af denne milde karakter hver dag.

Træk vejret ind helt ned i maven – slap af i maven og bækkenbunden. Inden jeg begynder at puste ud aktiver jeg bækkenbunden. Fokuser på at lukke bagtil. Når du kan mærke bækkenbunden er aktiveret holder du knibet – øger styrken i knibet, mens du puster aktivt/hårdt ud via munden, hvor maven gøres så flad som muligt – omfavner ryggen. Et sæt er 10 gentagelser.

Det optimale er, at lave flere sæt spredt udover dagen. Hvis jeg laver for mange i rap kan jeg ikke aktiver 100 procent, da bækkenbunden og maven er svag her lige efter fødslen,

https://www.instagram.com/p/BS8jjAIloLh/

Så kom Lille-Ib til verden

I dag for 14 dage siden kom Lille-Ib til verden. På alle måder helt helt fantastisk, men også noget hårdt, hvorfor dette indlæg først kommer nu.

I forbindelse med, at jeg har søgt indspark fra andre kvinder til gravid bogen, har et af emnerne netop været følelser og forventninger om fødslen set i relation til den faktiske fødsel. Herunder den følelse flere har efter, at have fået kejsersnit.

For mig at se, handler det udelukkende om, at få sit barn ud, så godt og sikkert i forhold til barnet.

Jeg har haft 3 meget forskellige fødsler. De er alle endt godt, for ud er kommet et sundt og raskt barn. Det synes jeg er det primære.

Hvis der er en ting man ikke har under en fødsel, så er det kontrol. Godt nok kan man arbejde med åndedrættet og veerne, men overordnet set, så er du ikke i kontrol. Og det er jo netop det som er svært – at kroppen tager over og det eneste man kan gøre er, at følge med. Mange læger jeg møder sammenligner en fødsel med et marathonløb.. Jeg har løbet 5 marathonløb – alle sammen før jeg fik børn. Og jeg kan sige, at det er hårdere, at føde et barn. Når du løber, ved du inderst inde, at du er i kontrol over den udmattelse og smerte du mærker. Som sagt er det ikke tilfældet, når du skal føde.

Nu ved jeg meget om muskler. Og jeg er vant til, at træne hårdt og træne mine muskler til udmattelse. Så i teorien giver det så fint mening at vide, at livmoderen er en muskel, og at veer er muskelsammentrækninger. Det kan jeg da forstå. Noget andet er så, at kunne rumme det, når veerne først tager fart.

Flere har også skrevet til mig, at de synes de dårlige historier fylder for meget. At det er de gode historier, der skal have plads. Og er grundlæggende enig – er et meget positivt menneske. Dog er det netop der det kan gå galt. At du bliver skuffet – netop fordi fødslen tog en anden retning end forventet. Som sagt synes jeg vores mål skal være, at slippe kontrollen. Slippe de mange forventninger og primært gå efter målet som må være, at få din baby ud i god behold. Uanset om det er med bedøvelse, sugekop eller kejsersnit. Det synes jeg vil skal overlade til jordemoderen eller lægen, at vurdere.

Jeg havde en meget hurtig naturlig fødsel med mit første barn. Fra jeg var 10 cm åben til hun var ude gik 50 minutter og jeg satte mig op og trak hende selv ud som en helt indianer.

Mødte derfor op med det vildeste overskud til min anden fødsel. Mit andet barn var 1,250 gram større end mit første og sad fast, da han skulle dreje ned i bækkenet. Fra jeg var 10 cm åben til han var ude gik næsten 4 timer og jeg var ikke bedøvet. Kom ind til akut kejsersnit, men han blev taget med sugekop i sidste øjeblik. Lægens vurdering var, at hans hoved havde rykket sig lidt, i det jeg skulle ned fra fødebænken og op operationsbordet, og at det derfor var muligt, at få ham ud med en sugekop. Efterfølgende kom moderkagen ikke ud, og jeg kom i fuld narkose. Da jeg vågnede havde jeg det som om jeg havde fået tæsk både fysisk og psykisk.

Da jeg blev gravid med Lille-Ib, sad den dårlige oplevelse virkelig i mig. Og det råd jeg gerne vil give videre er, at du skal holde fast i, hvordan du har det uanset, hvor tåbeligt dette måtte lyde i andres øre. Den holdning jeg blev mødt med var, at det jo var mange år siden, så det måtte jeg da have glemt. Men NEJ det havde jeg så absolut ikke. Dernæst sagde flere til mig: ” Jamen du er da så sej. Du er da ikke bange”. Men jo det var jeg. Mest af alt, fordi den jordemoder jeg havde til den anden fødsel slet ikke lyttede til mig. Og fordi det hele var ved at gå galt til sidst.

I forbindelse med jordemoder samtalerne i min 3. graviditet holdte jeg fast i min frygt – på en konstruktiv måde. Dvs. jeg havde brug for, at vi talte om det. Og at mine følelser blev taget alvorligt. Hun udarbejdede en udførlig journal, så den jordemoder jeg endte op med på dagen havde kendskab til min forgående fødsel.

Og hvad skete så. Der skete præcis det samme som ved anden fødsel. Et lige så stort drengebarn, der sad fast præcist samme sted og ligesom storebror blev han stående der i næsten 4 timer. Den helt helt store forskel var, at de var opmærksomme på det. De gav mig en epidural. De lyttede og kontrollerede ham løbende, så vi som forældre følte os i trygge hænder. Og derfor var det også en rigtig god oplevelse for både Mor og Far fra start til slut. Da en måling viste, at nu var han stresset stod lægen meget rolig og forklarede om muligheden for kejsersnit eller brug af sugekop. Jeg valgte sugekoppen. Og han kom ud meget hurtigt, da koppen var sat på. Tak for det, for det følelse ikke lige frem behageligt. Men omvendt så fantastisk, at presse ham ud. Brugte alle mine kræfter. Og han kom ud i god behold. Efterfølgende kom moderkagen ikke ud, men det generede mig ikke som sådan. For nu var lille-mand kommet ud. Og han var noget så fin og skøn. Og jeg fik fjernet moderkagen mens Lille-Ib lå hos Far for første gang.

Først lykken hos mig over min lille dreng kom ud. Den meget glade Far og så de meget stolte og glade større søskende. Lille-Ib som skal hedde Sebastian, og hvis Far har forbudt mig, at kalde ham Lille-Ib mere fra nu – samler vores lille familie i en grad jeg slet ikke troede muligt. Han er på alle planer en meget stor gave.

 

 

 

Eksempel på en dags kost i 3. trimester

Her kommer sidste eksempel på, hvordan din kost kan se ud under din graviditet. Dette med en stigning fra 100 til 500 kalorier over de 9 måneder.

Har lavet mange flere eksempler i selve bogen.

Mit klare gode råd er, at du dækker dit øget behov for kalorier ind via rigtig mad. Og ikke via sødesager, hvormed mængden af energi kan blive for stor og mængden af næringsstoffer til dig og din baby bliver for lille.

 

 Dag 1
Morgenmad:2 dl. havregryn kogt til grød m. 1 revet gulerod, 1 æble og hasselnødder el. Mandler.

 

Formiddagssnack1/2 avocado

 

Frokost3 mellem kartofler og 1 rodbede ovnbagt m. Oliven olie og timian, håndfuld frisk spinat, 1 tsk. græskar kerner, 15 gram feta, kylling bryst 105g

 

EftermiddagssnackMüslibolle m. Smør og ost

 

Aftensmad85g Laks, bagt 60 g broccoli, råkost m. 105g Rødkål, 1 gulerod, 1 tsk. ristede sesamfrø

 

Aftensnack 1 dl havregryn med mælk, 2 spsk. Rosiner og et halvt æble
Kalorie total: 2490

Eksempel på en dags kost i starten af 3. trimester

Et eksempel på, hvor kosten kan se ud, når du er i 3. trimester:-)

 

 Dag 1
Morgenmad:2 dl. havregryn kogt til grød m. 1 revet gulerod, 1 æble og hasselnødder el. Mandler og et glas juice

 

Formiddagssnack1 avocado m. soja

 

Frokost3 mellem kartofler og 1 rodbede ovnbagt m. Oliven olie og timian, håndfuld frisk spinat, 1 tsk. græskar kerner, 15 gram feta, kylling bryst 105g

 

EftermiddagssnackMüslibolle m. Smør og ost

 

Aftensmad85g Laks, bagt 60 g broccoli, råkost m. 105g Rødkål, 1 gulerod, 1 tsk. ristede sesamfrø

 

Aftensnack 1 håndfuld blåbær og to stykke mørkt chokolade

 

Kalorie total: 2424,1

Eksempel på en dags kost i 2. trimester

Eksempel på en dags kost til inspiration:-)

 Dag 1
Morgenmad:2 dl. havregryn kogt til grød m. 1 revet gulerod, 1 æble og hasselnødder el. Mandler.

 

Formiddagssnack1 avocado m. soja

 

Frokost3 mellem kartofler og 1 rodbede ovnbagt m. Oliven olie og timian, håndfuld frisk spinat, 1 tsk. græskar kerner, 15 gram feta, kylling bryst 105g

 

EftermiddagssnackMüslibolle m. Smør og ost

 

Aftensmad85g Laks, bagt 60 g broccoli, råkost m. 105g Rødkål, 1 gulerod, 1 tsk. ristede sesamfrø

 

Aftensnack 1 håndfuld blåbær og to stykke mørkt chokolade

 

Kalorie total: 2313,1

Eksempel på en dags kost i slutningen af 1. trimester

Som sagt så stiger din energiomsætning gradvist henover din graviditet. Her et eksempel på, hvordan din kost kunne se ud i slutningen af dit 1. trimester:-)

 Dag 1
Morgenmad:2 dl. havregryn kogt til grød m. 1 revet gulerod, 1 æble og hasselnødder el. Mandler.

 

Formiddagssnack10 mandler og en appelsin
Frokost3 mellem kartofler og 1 rodbede ovnbagt m. Oliven olie og timian, håndfuld frisk spinat, 1 tsk. græskar kerner, 15 gram feta, kylling bryst 105g

 

EftermiddagssnackMüslibolle m. Smør og ost

 

Aftensmad85g Laks, bagt 60 g broccoli, råkost m. 105g Rødkål, 1 gulerod, 1 tsk. ristede sesamfrø

 

Aftensnack 1 håndfuld blåbær og to stykke mørkt chokolade

 

Kalorie total: 2208